Het Finse mediabedrijf Sanoma zet zijn Belgische activiteiten "onder strategische heroriëntatie". Dat is aangekondigd in een persbericht. Alle opties zijn daarbij open, ook een volledige verkoop, aldus het bedrijf. De vakbonden eisen garanties voor de tewerkstelling. In Nederland schrapt de uitgever van magazines 500 van de 1.600 banen.

Volgens het persbericht wil Sanoma zich concentreren op de twee markten waar het mediabedrijf een marktleiderspositie heeft, Finland en Nederland. De Belgische activiteiten worden daarom "onder strategisch heroriëntatie" geplaatst. Wat dat gaat betekenen, is nog niet duidelijk.

Ook hoelang het "heroriëntatie-proces" zal duren, is niet bekend. "Het kan snel gaan, maar ook meerdere maanden in beslag nemen", zegt Sanoma-topman Aimé Van Hecke.

"Het transformatieprogramma dat vorig jaar ingezet werd binnen Sanoma Media Belgium gaat nu een actieve fase in, waarin we bredere opportuniteiten binnen de markt open zullen bespreken. Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames. Alle opties zijn open", legt Van Hecke uit.

"We zien dit als een belangrijke en logische volgende stap in de transformatie die we meer dan een jaar geleden gestart zijn", aldus Van Hecke. "We zijn er zeker van dat deze nieuwe fase meer kansen zal creëren voor onze sterke merken, onze mensen en onze klanten."

Sanoma gaf eerder al aan dat het de focus wil leggen op de vier grote merken, Flair, Story, Feeling en Libelle. "We moeten evolueren van een magazinebedrijf, dat we voor 70 procent zijn, naar een multichannelbedrijf", legt Van Hecke uit. Sanoma België heeft nog geprobeerd om zich te herprofileren door zich ook op de tv-en radiomarkt te storten, bijvoorbeeld met Story FM en Libelle TV, maar dat volstaat blijkbaar niet.

Op korte termijn zal er weinig veranderen voor de werknemers of de activiteiten, luidt het. Er gaan op dit moment geen banen verloren. Sanoma lijdt onder de dalende reclame-inkomsten in de printafdeling en de verkoop van tijdschriften gaat fors achteruit.

Sanoma Media Belgium NV is de uitgever van de Nederlandstalige magazines Vitaya magazine, Feeling, Feeling Wonen, Flair, Libelle, Libelle Lifestyle Magazines, Marie Claire, Njam, Story, TeVe-Blad en Pink Ribbon. Sinds juli 2011 is Sanoma ook voor 33 procent eigenaar van De Vijver Media (Woestijnvis, Humo en SBS Belgium (de zenders Vier en Vijf)). Het bedrijf, dat gevestigd is in Mechelen, telt zo'n 470 voltijdse medewerkers, aangevuld met freelancers.

Vakbonden eisen garanties voor tewerkstelling

De vakbonden bij Sanoma België gaan bij de directie garanties eisen voor de tewerkstelling. Dat zegt Geert Haverbeke van de socialistische bediendevakbond BBTK in een reactie op het nieuws. De bonden verwachten dat de activiteiten in stukken verkocht zullen worden.

"We zijn enerzijds blij dat er geen extra ontslagen vallen. Met de nadruk op extra, want er zijn er al een aantal gevallen de laatste tijd", zegt Haverbeke. "Maar anderzijds eisen we nu wel garanties voor de toekomst van het personeel. Maandag willen we de directie al ontmoeten." (vrt/belga)